Ik had er al van gehoord, maar las toch nog met grote verbazing het artikel over telefoonangst die generaties op de werkvloer verdeelt op jobat.be.
Blijkt dat als een babyboomer, millennial en gen Z’er aan een vergadertafel plaatsnemen en de telefoon rinkelt, iedere tafelgast anders zal reageren.
Dat gen Z heel anders met technologie omgaat dan een babyboomer is oud nieuws. Gen Z groeide op met een smartphone, millennials leerden het in hun late tienerjaren kennen en babyboomers moesten bijbenen.
Uit onderzoek van Robert Walters blijkt nu dat de jongere generaties menen dat ze het zichzelf makkelijk maken door te kiezen voor digitale communicatie in plaats van face to face of bellen.
Het onderzoek van de recruitment specialist wijst uit dat maar liefst 59% van de jonge werknemers e-mails en instant messaging verkiezen boven telefoongesprekken. Bijna 50% geeft toe dat ze zich niet op hun gemak voelen bij het voeren van professionele telefoongesprekken. Slechts 16% van deze jonge doelgroep vindt de telefoon gebruiken een efficiënte manier om te communiceren.
De voorkeur om via geschreven woorden te communiceren, vertaalt zich dus in een soort van telefoonangst. De schrik om – zonder aankondiging – een telefoontje te krijgen, maar ook een telefoontje te plegen, zo stellen wij vast.
Nochtans zouden de oudere generaties wel eens gelijk kunnen hebben dat de persoonlijke toets van een telefoongesprek de communicatie efficiënter kan doen verlopen.
Het ontbreken van visuele signalendie we normaal gesproken wél gebruiken om te communiceren, kan bezwaarlijk een oorzaak zijn voor belangst. Als wordt gechat, is er ook geen oogcontact.
Het is uiteraard mogelijk dat uw klanten niet meer zo gemakkelijk telefonisch bereikbaar zijn en dat daarom andere communicatiemiddelen aangewezen zijn.
Wat is onze ervaring? Ook de juridische dienst van BFH wordt minder telefonisch gecontacteerd. Nochtans is een telefoontje soms best handig. Het kan tijdwinst betekenen omdat we dadelijk kunnen laten weten welke documenten we nodig hebben om uw zaak verder te bekijken. Soms worden al dadelijk een aantal opties toegelicht om een discussie met de werkgever/opdrachtgever af te koelen.
Enfin, wij “horen” u graag!
Bron: Telefoonangst verdeelt generaties op de werkvloer – Jobat.be, geraadpleegd op 07/10/2024