FAQ – veelgestelde vragen

Kan ik een contractontwerp of een nieuwe bijlage laten nalezen?

Dat moet u zeker doen! U kan ervan op aan dat deze overeenkomst werd opgesteld door juridische raadgevers. Wellicht staan er een aantal elementen in die in uw nadeel zijn. Wij bestuderen het voorstel en met onze kennis en ervaring formuleren we onze opmerkingen. Hiermee kan u dan verder onderhandelen. U bent immers aangeworven om te negotiëren met klanten, dus waarom zou u zichzelf niet verkopen?

Moet ik zomaar aanvaarden dat mijn regio en klantenbestand worden gewijzigd?

Nee, u moet ons dadelijk raadplegen. We checken uw contract, of er al wijzigingen gebeurden in het verleden en onder welke omstandigheden, of u loonverlies zal lijden, enz. Zo kunnen we voor u een specifieke strategie uitwerken want soms worden te gemakkelijk toegevingen gedaan en daarvan zou u achteraf spijt kunnen krijgen.

Hoe kan ik nakijken of mijn commissie correct wordt betaald?

Uw werkgever/opdrachtgever moet wettelijk wel degelijk verantwoording afleggen omtrent de berekening van uw commissies. Vraag hier tijdig om. Te veel vertrouwen zou wel eens beschaamd kunnen worden.

Er is een nieuw voorstel voor de berekening van mijn variabele vergoeding. Dit lijkt in orde. Kan ik hiermee akkoord gaan?

Ervaring leert dat de tegenpartij dit heel mooi voorstelt, maar wij kunnen meestal de pijnpunten aanduiden. Leg het ons voor! En als een bonusplan slechts een schema is of integendeel ettelijke bladzijden telt, dan is het des te meer aangewezen om onze raad te vragen.

Mijn loon zal wel juist zijn, want het wordt berekend door een sociaal secretariaat, niet?

Het sociaal secretariaat werkt in opdracht van en wordt betaald door uw werkgever. Het is de werkgever die meedeelt wat er moet worden betaald en wat niet. Werd feestdagenvergoeding en enkel vakantiegeld betaald op uw variabel loon? Wij kijken het na voor u.

Welke opzegtermijn moet mijn werkgever/opdrachtgever naleven?

U kan ons altijd vragen om uw opzegkapitaal te begroten op een bepaald ogenblik. Zo bent u voorbereid op een mogelijk contracteinde.

Ik kreeg een aanbod van een concurrent. Mag ik daarvoor gaan werken?

We zullen moeten checken of er een concurrentiebeding in uw contract staat en zo ja, of dit geldig is. Als dit het geval is, kunnen we een aantal ontsnappingsroutes uitstippelen.

Werd ik correct vergoed n.a.v. het contracteinde op initiatief van mijn werkgever/ opdrachtgever?

U bezorgt ons alle details en wij controleren deze voor u. Als er tekorten zijn, brengen we u hiervan op de hoogte en met uw goedkeuring stellen we een vordering in. De uitwinningsvergoeding wordt bv. meestal niet vrijwillig betaald.

De firma waarvoor ik werk, wordt overgenomen. Wat staat mij te doen?

Contacteer ons. We gaan na of uw rechten gevrijwaard blijven en wanneer dit niet het geval is, zorgen we ervoor dat dit wel gebeurt door u concreet te informeren.

Wat gebeurt er bij faillissement van de firma?

Eerst wachten we een bericht af van de curator. Als u dit ontvangen hebt, berekenen we uw schuldvordering en, met uw goedkeuring, dienen we deze tijdig voor u in.

Ik zou graag met tijdskrediet eindeloopbaan gaan. Is dit mogelijk?

We geven gedetailleerde informatie over de voorwaarden waaraan u moet voldoen (zoals leeftijd, loopbaan,…). Verder berekenen we uw deeltijds inkomen en lichten de voor- en nadelen toe van het systeem.

Wat moet ik doen als ik ziek word, werkloos word, met pensioen wil gaan?

Ook op het vlak van sociale zekerheid kan u bij ons terecht voor concrete toelichting over uw specifieke situatie.

Getuigenissen

Nu mijn zaak met positief gevolg beëindigd is, wil ik het niet nalaten om ook u nog even te bedanken.

Van meet af was het voor u duidelijk waar mijn ex-werkgever naar toe wilde. Uw kordate houding heeft me er destijds van overtuigd om tegen hun wil in te gaan. Daar heb ik nu zeer veel voldoening van. Niet enkel door het financiële voordeel dat me te beurt valt maar vooral ook door het feit dat de Arbeidsrechtbank de laakbare praktijken van mijn ex-werkgever veroordeeld heeft.

Zeer tevreden zijnde om dit hoofdstuk definitief te kunnen afsluiten, wens ik jullie nog veel succes in de toekomst.

W. J. | Tongeren

De manier waarop jullie mij tot op heden geholpen hebben op de momenten dat het ertoe deed kan niet anders dan hoogst professioneel genoemd worden.

Veel vertegenwoordigers denken dat ze het zelf wel zullen oplossen als er problemen komen met het bedrijf waarvoor ze werken, maar als ik zie hoe jullie mij en sommige collega’s geholpen hebben kan ik niet anders dan zeggen: chapeau!

Jullie diepgaande kennis van de typische problemen van de handelsvertegenwoordiger is ongezien in vergelijking met andere vakbonden.

Nogmaals dank!

Dirk De Ryck | Lievegem

De BFH heeft een belangrijke meerwaarde. Het is een efficiënt team dat steeds paraat staat met de juiste ondersteuning en informatie.

Cécile Vanderlinden | Overijse

De BFH heeft me al verschillende richtlijnen meegegeven en vraagt alert te blijven voor veranderingen in taken, de organisatie van het bedrijf enz. Ook werd ik uitgenodigd om indien nodig opnieuw contact op te nemen opdat mijn zaak op de voet zou kunnen gevolgd worden. Een voorbeeld: met de coronacrisis werd ik op tijdelijke werkloosheid gezet terwijl mijn afdeling perfect kon blijven draaien. Dit werd op aanraden van de BFH met de nodige argumentatie besproken in het bedrijf zodat ik wellicht terug op volledige tewerkstelling zal gezet worden. Dankzij het duwtje in de rug vanuit BFH heb ik mij durven te verweren.

R.V. | Vorselaar

Slechts een paar keer in vele jaren van onze samenwerking heb ik informatie moeten opvragen. Hier toonden uw diensten zich telkenmale vlot bereikbaar en de communicatie verliep steeds vlekkeloos. Uw spontane voorstel om alle afrekeningen van mijn werkgever na te zien was eens te meer getuigend van professionaliteit.

De aanwezigheid van BFH in de achtergrond is voor mij al jaren een hele geruststelling, waarvoor dank.

Nog een prettig eindejaar en een gezond 2021, voor het ganse team!

Patrick Buyse | Menen