Algemeen
Dit reglement heeft tot doel de werkwijze en de voorwaarden uiteen te zetten van de juridische dienstverlening van de Belgische Federatie van Handelsvertegenwoordigers vzw (BFH). Onze beroepsvereniging heeft de volgende coördinaten:
Belgische Federatie van Handelsvertegenwoordigers vzw
Ondernemingsnummer: BE 0409.553.004
Dascottelei 97 bus 002, 2100 Deurne
Tel.: 03 321 32 82
e-mail: info@bfh-fbr.be
Om alle misverstanden of foutieve interpretaties te vermijden, volgt hierna een overzicht van de regeling van de juridische dienst van de BFH.
Artikel 1: lidmaatschap
Het lidmaatschap van de BFH staat zowel open voor handelsvertegenwoordigers (of soortgelijke commerciële functies) als voor handelsagenten die zich bij onze beroepsvereniging willen aansluiten. De ledenbijdrage omvat verschillende voordelen, waaronder rechtstreekse tussenkomst in de verdediging van de professionele belangen van het lid.
Artikel 2: dienstverlening
De juridische dienstverlening van de BFH bestaat uit verschillende fasen van tussenkomst:
Artikel 3: kostenregeling en mate van financiële tussenkomst
1/ Kostenregeling bij bemiddeling door een BFH-adviseur:
2/ Kostenregeling bij gerechtelijke tussenkomst:
3/ Wachttijd en kosten voor nieuwe leden:
4/ De BFH biedt geen tussenkomst in kosten verbonden aan expertises, van welke aard ook.
Artikel 4: bevoegdheid
De BFH kan niet gehouden worden advies te geven over zaken die beheerst worden door het buitenlands recht, noch zal zij daarin tussenkomen. Zij is evenmin gehouden procedures te voeren voor een buitenlandse rechtbank.
De toepassing van onze overeenkomst en het juridisch reglement blijft beperkt tot het Belgisch grondgebied.
De BFH behandelt geen burgerlijke, fiscale en/of verzekeringsproblemen.
In de meeste gevallen kan waardevolle toelichting het lid al helpen om zijn problemen of meningsverschillen met de werkgever op te lossen of bij te sturen.
De BFH behoudt zich het recht voor om tussenkomst te weigeren in gevallen waarin het lid zelf in gebreke is gebleven of zware fouten heeft begaan. Het lid wordt gewezen op deze tekortkomingen evenals de mogelijke gevolgen ervan.
De BFH behoudt zich steeds het recht voor om zulke twijfelachtige dossiers al dan niet in te leiden voor de rechtbank en dit na motivatie, in samenspraak met het lid en de advocaat. Het staat het lid vrij om, niettegenstaande elk ongunstig advies, op eigen risico en kosten een gerechtelijke procedure op te starten of voort te zetten, zonder enige verantwoordelijkheid van de BFH.
Artikel 5: algemene richtlijnen
De BFH werkt zoveel mogelijk proactief om toekomstige problemen te vermijden. Het lid wordt daarom gevraagd om in geval van twijfel tijdig contact op te nemen met een BFH-adviseur.
Commerciële tussenpersonen die hun aansluiting kennelijk aanvragen met als enig doel hun werkgever of opdrachtgever door de BFH te laten contacteren of een procedure in te stellen op het moment dat een probleem zich reeds stelt of nakend is, kunnen niet genieten van dezelfde gunstige voorwaarden als collega’s die wel blijk geven van solidariteit voor de beroepsvereniging voor het geval zijzelf worden geconfronteerd met problemen.
Behoudens een beroep op de gewone inlichtingendienst moeten nieuwe leden een wachttijd respecteren van zes maanden. Bel ons voor meer informatie! Uw leeftijd of lange anciënniteit vrijwaren u niet van sociale problemen, die zich in elke loopbaan kunnen voordoen, hoe succesvol ook. |