Reglement Juridische Dienst

Algemeen

Dit reglement heeft tot doel de werkwijze en de voorwaarden uiteen te zetten van de juridische dienstverlening van de Belgische Federatie van Handelsvertegenwoordigers vzw (BFH). Onze beroepsvereniging heeft de volgende coördinaten: 

Belgische Federatie van Handelsvertegenwoordigers vzw
Ondernemingsnummer: BE 0409.553.004
Dascottelei 97 bus 002, 2100 Deurne
Tel.: 03 321 32 82
e-mail: info@bfh-fbr.be

Om alle misverstanden of foutieve interpretaties te vermijden, volgt hierna een overzicht van de regeling van de juridische dienst van de BFH. 

Artikel 1: lidmaatschap

Het lidmaatschap van de BFH staat zowel open voor handelsvertegenwoordigers (of soortgelijke commerciële functies) als voor handelsagenten die zich bij onze beroepsvereniging willen aansluiten. De ledenbijdrage omvat verschillende voordelen, waaronder rechtstreekse tussenkomst in de verdediging van de professionele belangen van het lid.

Artikel 2: dienstverlening

De juridische dienstverlening van de BFH bestaat uit verschillende fasen van tussenkomst:

  • Gewone inlichtingendienst: beschikbaar voor alle leden voor het verkrijgen van informatie en advies over contracten, sociale en arbeidswetgeving, collectieve arbeidsovereenkomsten, ontslagprocedures, enz.
  • Bemiddeling door onze juridische adviseurs: de BFH-adviseur kan bemiddelen tussen het lid en de tegenpartij om een snelle en doeltreffende minnelijke schikking te bereiken, onder meer door briefwisseling te voeren en/of persoonlijk contact op te nemen met de tegenpartij. Daardoor wordt een dure, onzekere en lange gerechtelijke procedure vermeden. Tussen de BFH en het lid wordt een overeenkomst gesloten die een bekrachtiging is van de regeling in art. 3.  
  • Gerechtelijke tussenkomst: Wanneer de tegenpartij weigert om redelijk te handelen of niet tot een vergelijk wil komen, is een gerechtelijke tussenkomst onvermijdelijk. De tussenkomst van een gespecialiseerde advocaat is dan noodzakelijk. Deze advocaat wordt door de BFH aan het lid voorgesteld. De regels van de overeenkomst die wordt gesloten (conform art. 3), zijn alleen geldig wanneer het lid deze advocaat aanvaardt. 

Artikel 3: kostenregeling en mate van financiële tussenkomst

1/ Kostenregeling bij bemiddeling door een BFH-adviseur:

  • Bij een geheel of gedeeltelijk gunstig resultaat betaalt het lid aan de BFH een forfaitair percentage van 5% van het netto verhaalde bedrag. Dit bedrag is bestemd voor haar juridisch fonds. 
  • Bij een ongunstig resultaat zijn er geen kosten ten laste van het lid, tenzij het zelf gehouden zou zijn om aan de tegenpartij sommen te betalen die ook het voorwerp van de discussie uitmaakten of er het gevolg van zijn. 

2/ Kostenregeling bij gerechtelijke tussenkomst:

  • Bij een geheel of gedeeltelijk gunstig resultaat betaalt het lid:
    a) aan de BFH een forfaitair percentage van 5% van het netto verhaalde bedrag, met uitsluiting van de eventuele rechtsplegingsvergoeding die tegenpartij aan het lid moet betalen. Dit percentage is bestemd voor haar juridisch fonds.
    b) de kosten en het honorarium van de advocaat. 
  • Bij een ongunstig resultaat (integraal verlies van de procedure) neemt de BFH de kosten en het honorarium van de advocaat procentueel ten laste in functie van de anciënniteit als lid (ononderbroken aansluiting):
    – eerste jaar van aansluiting: 0%;
    – tweede t/m vijfde jaar van aansluiting: 25%;
    – zesde t/m tiende jaar van aansluiting: 50%;
    – vanaf het elfde jaar van aansluiting: 100%.
    Het lid is zelf verplicht om de sommen te betalen aan de tegenpartij waartoe het veroordeeld wordt, inclusief de rechtsplegingsvergoeding.
  • In een gerechtelijke procedure tot aanvechting van een ontslag om dringende reden, zijn de kosten en honoraria van de tussenkomende advocaat altijd voor 100% ten laste van het lid, ongeacht de anciënniteit van de aansluiting.

3/ Wachttijd en kosten voor nieuwe leden:

  • Nieuwe leden moeten een wachttijd van zes maanden respecteren voordat zij gebruik kunnen maken van de juridische dienstverlening, behalve voor wat betreft de gewone inlichtingendienst waarop zij onmiddellijk kosteloos beroep kunnen doen. 
  • Na de wachttijd van zes maanden is, behalve voor de hierboven vermelde kostenregeling, het aanleggen van een dossier gratis, tenzij de betwisting dateert van tijdens die wachttijd of van vóór de aansluiting. De BFH-adviseur gaat na of het dossier (nog) verdedigbaar is en als dat het geval is, zal het lid een extra lidmaatschapsbijdrage moeten betalen. Alleszins heeft de BFH-adviseur steeds het recht om voor zulke betwistingen zijn tussenkomst op gemotiveerde wijze te weigeren.

4/ De BFH biedt geen tussenkomst in kosten verbonden aan expertises, van welke aard ook.  

Artikel 4: bevoegdheid

De BFH kan niet gehouden worden advies te geven over zaken die beheerst worden door het buitenlands recht, noch zal zij daarin tussenkomen. Zij is evenmin gehouden procedures te voeren voor een buitenlandse rechtbank.

De toepassing van onze overeenkomst en het juridisch reglement blijft beperkt tot het Belgisch grondgebied.

De BFH behandelt geen burgerlijke, fiscale en/of verzekeringsproblemen.
In de meeste gevallen kan waardevolle toelichting het lid al helpen om zijn problemen of meningsverschillen met de werkgever op te lossen of bij te sturen.

De BFH behoudt zich het recht voor om tussenkomst te weigeren in gevallen waarin het lid zelf in gebreke is gebleven of zware fouten heeft begaan. Het lid wordt gewezen op deze tekortkomingen evenals de mogelijke gevolgen ervan. 

De BFH behoudt zich steeds het recht voor om zulke twijfelachtige dossiers al dan niet in te leiden voor de rechtbank en dit na motivatie, in samenspraak met het lid en de advocaat. Het staat het lid vrij om, niettegenstaande elk ongunstig advies, op eigen risico en kosten een gerechtelijke procedure op te starten of voort te zetten, zonder enige verantwoordelijkheid van de BFH. 

Artikel 5: algemene richtlijnen

De BFH werkt zoveel mogelijk proactief om toekomstige problemen te vermijden. Het lid wordt daarom gevraagd om in geval van twijfel tijdig contact op te nemen met een BFH-adviseur. 

Commerciële tussenpersonen die hun aansluiting kennelijk aanvragen met als enig doel hun werkgever of opdrachtgever door de BFH te laten contacteren of een procedure in te stellen op het moment dat een probleem zich reeds stelt of nakend is, kunnen niet genieten van dezelfde gunstige voorwaarden als collega’s die wel blijk geven van solidariteit voor de beroepsvereniging voor het geval zijzelf worden geconfronteerd met problemen. 

Behoudens een beroep op de gewone inlichtingendienst moeten nieuwe leden een wachttijd respecteren van zes maanden. Bel ons voor meer informatie! 
Uw leeftijd of lange anciënniteit vrijwaren u niet van sociale problemen, die zich in elke loopbaan kunnen voordoen, hoe succesvol ook.

Getuigenissen

Nu mijn zaak met positief gevolg beëindigd is, wil ik het niet nalaten om ook u nog even te bedanken.

Van meet af was het voor u duidelijk waar mijn ex-werkgever naar toe wilde. Uw kordate houding heeft me er destijds van overtuigd om tegen hun wil in te gaan. Daar heb ik nu zeer veel voldoening van. Niet enkel door het financiële voordeel dat me te beurt valt maar vooral ook door het feit dat de Arbeidsrechtbank de laakbare praktijken van mijn ex-werkgever veroordeeld heeft.

Zeer tevreden zijnde om dit hoofdstuk definitief te kunnen afsluiten, wens ik jullie nog veel succes in de toekomst.

W. J. | Tongeren

De manier waarop jullie mij tot op heden geholpen hebben op de momenten dat het ertoe deed kan niet anders dan hoogst professioneel genoemd worden.

Veel vertegenwoordigers denken dat ze het zelf wel zullen oplossen als er problemen komen met het bedrijf waarvoor ze werken, maar als ik zie hoe jullie mij en sommige collega’s geholpen hebben kan ik niet anders dan zeggen: chapeau!

Jullie diepgaande kennis van de typische problemen van de handelsvertegenwoordiger is ongezien in vergelijking met andere vakbonden.

Nogmaals dank!

Dirk De Ryck | Lievegem

De BFH heeft een belangrijke meerwaarde. Het is een efficiënt team dat steeds paraat staat met de juiste ondersteuning en informatie.

Cécile Vanderlinden | Overijse

De BFH heeft me al verschillende richtlijnen meegegeven en vraagt alert te blijven voor veranderingen in taken, de organisatie van het bedrijf enz. Ook werd ik uitgenodigd om indien nodig opnieuw contact op te nemen opdat mijn zaak op de voet zou kunnen gevolgd worden. Een voorbeeld: met de coronacrisis werd ik op tijdelijke werkloosheid gezet terwijl mijn afdeling perfect kon blijven draaien. Dit werd op aanraden van de BFH met de nodige argumentatie besproken in het bedrijf zodat ik wellicht terug op volledige tewerkstelling zal gezet worden. Dankzij het duwtje in de rug vanuit BFH heb ik mij durven te verweren.

R.V. | Vorselaar

Slechts een paar keer in vele jaren van onze samenwerking heb ik informatie moeten opvragen. Hier toonden uw diensten zich telkenmale vlot bereikbaar en de communicatie verliep steeds vlekkeloos. Uw spontane voorstel om alle afrekeningen van mijn werkgever na te zien was eens te meer getuigend van professionaliteit.

De aanwezigheid van BFH in de achtergrond is voor mij al jaren een hele geruststelling, waarvoor dank.

Nog een prettig eindejaar en een gezond 2021, voor het ganse team!

Patrick Buyse | Menen