Toegegeven, het is niet altijd gemakkelijk, maar het blijft beter strategisch tewerk te gaan, ook al bent u danig gefrustreerd door de houding van uw rechtstreekse baas.
De voorbeelden waarmee wij geconfronteerd worden, zijn legio.
Bij de jaarlijkse evaluatie krijgt u op verschillende punten plots een negatieve beoordeling door de nieuwe manager en het is overduidelijk dat het gaat om een subjectieve interpretatie.
Het tegenovergestelde doet zich ook voor, u krijgt een bijzonder positieve feedback, maar als u dan een loonopslag vraagt, geeft de werkgever ineens niet thuis.
Er worden alweer nieuwe eisen gesteld in het bonusplan, bv. nu moet een minimum aantal klantenbezoeken halen vooraleer uw bonus zal uitbetaald worden.
Terwijl uw beide collega’s een firmawagen met hoge instap hebben en u met rugklachten sukkelt, wil de werkgever u niet dergelijke wagen toekennen.
De werkgever heeft geïnvesteerd in digitale gegevensverwerking en vindt nu dat u maar eens rapporten moet schrijven terwijl u dit de voorbije 19 jaar niet hebt moeten doen en uw zakencijfer nog altijd in stijgende lijn gaat.
Sinds geruime tijd werkt u als handelsagent voor een firma, maar de laatste 2 jaar was het zakencijfer minder goed omwille van kwaliteitsproblemen. Toch wil de opdrachtgever nu dat u inlevert en tevreden bent met een lager commissiepercentage.
Na een jarenlange samenwerking op mondelinge basis en in onderlinge verstandhouding krijgt u als handelsagent een nu een contract voorgeschoteld. Dit zou ingaan op 01/01/2025, maar er is geen sprake van de opgebouwde anciënniteit en de commissievoorwaarden zien er volledig anders uit.
Ervaring leert dat u best alle elementen op een rijtje zet. Dit betekent dat u uw dossier samenstelt, samen met ons, met alle plus- en minpunten om dan op gepaste wijze te reageren. Wat speelt in uw voordeel? Als uw bestaande voorwaarden duidelijk op papier staan of onbetwist blijken uit de praktijk, dan staat u sterk. Soms zijn er een paar addertjes onder het gras die we zo goed mogelijk moeten trachten te counteren.
Toch gebeurt het nog regelmatig dat u al te vlug reageert en bv. een discussie met verwijten over en weer uitlokt die dan geneutraliseerd moet worden, hoewel dit vermeden had kunnen worden. Ook bestaat het recent voorbeeld van werknemers die reageren op de uitbetaling van vakantiegeld “bij uitdiensttreding” op het ogenblik van de overname van hun firma zodat hun dossier wordt onderzocht en blijkt dat de werkgever eigenlijk teveel vakantiegeld had betaald.
Niets doen als u zich verongelijkt voelt, is zeker niet de bedoeling, maar een weloverwogen aanpak is aangewezen.
Rachel EYSKENS