U had wellicht ook gelezen dat de mensen in Silicon Valley al jarenlang hun kinderen zoveel mogelijk weghouden bij schermen. Intussen vinden zelfs bedrijven die zich met kunstmatige intelligentie bezighouden dat het best wat minder mag zijn met al die door AI gegenereerde content.
In een bericht op LinkedIn las ik dat de start-up Anthropic, dat AI-chatbot Claude ontwikkelde, kandidaat-werknemers met nadruk vraagt om toch vooral geen AI-programma’s te gebruiken bij het schrijven van sollicitatiebrieven voor functies bij het bedrijf.
De mensen die een baan willen bemachtigen op de afdelingen software engineering, verkoop en communicatie moeten akkoord gaan met dit anti-AI-beleid, omdat de Amerikaanse firma hun “niet-AI-ondersteunde communicatievaardigheden” wil evalueren.
Het is tegen de eigen winkel, maar tegelijkertijd lovenswaardig dat dergelijke werkgever de nodige realiteitszin opbrengt en beseft dat hij het niet aan AI wil overlaten welk vlees ze in de kuip krijgen.
Tegelijkertijd willen HR-diensten in België meer gebruik maken van AI-tools om kandidaten voor een bepaalde job te selecteren.
Ook tijdens hun werkzaamheden worden handelsvertegenwoordigers geconfronteerd met digitale “hulp”-middelen die soms eerder een last zijn. Denk maar aan CRM-applicaties waarin AI wordt toegepast om de verkooppijplijn beter te vullen en relaties met de klanten te onderhouden. Ook zouden de taken van sales nu vergemakkelijkt worden als ze zelf gebruik zouden maken van AI om hun onderhandelingen te ondersteunen. Het Institute for Business Development organiseert bv. een cursus ChatGPT voor sales. Ik vraag mij alvast af of de handelsvertegenwoordiger niet beter geplaatst is om de nuances die bij elke klant anders liggen, te onderkennen. Het zou mij alleszins verbazen als een AI-tool een argument kon aandragen waar een geboren en getogen verkoper niet zelf al lang gebruik van maakt.
Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden. Technologie is niet meer weg te denken. Overdrijft men ermee, dan dreigt overbelasting en demotivatie. Aan de andere kant is het wenselijk de klant te benaderen zoals die dat wil, bv. via videoconference in plaats van een bezoek ter plekke.
Hebt u al gebruikgemaakt van AI bij het solliciteren? Gebruikt u deze technologie en andere ook dagelijks op het werk? Heeft dit een positieve invloed of ervaart u het eerder als een plaag? Ik verneem het graag!
Rachel EYSKENS