Ik sta nog altijd versteld hoe gemakkelijk werknemers ingaan op een verzoek van hun werkgever. Ook zelfstandige handelsagenten geven wel vaker gevolg aan wat hen wordt “opgedragen”.
Vragen staat uiteraard vrij alsook voorstellen formuleren:
“Gelieve dit document te ondertekenen.” “Uw collega werd ontslagen, gaat u zijn klanten bezoeken?” “In bijlage aan deze mail vindt u de bonusvoorwaarden voor dit jaar.” “Vanaf 1 september ek. wordt uw functie technisch-commercieel adviseur.” “Door een herstructurering hebben we de klanten herverdeeld. In bijlage aan deze mail vindt u de u toebedeelde klanten terug.” “Om betere resultaten te bereiken, zal het zoeken van nieuwe klanten toegewezen worden aan de nieuw aangeworven collega.”
En achteraf krijg ik dan wel eens te horen:
“Ik moest dat document ondertekenen.” “Ik moest die regio erbij nemen omdat mijn collega werd ontslagen.” “Ik moest die bonusvoorwaarden aanvaarden.” “Ik moest die nieuwe functie wel accepteren.” “Ik moest nu eenmaal bepaalde klanten afgeven.” “Ik mocht geen prospectie meer doen.”
Welnu, u moet in principe helemaal niks.
U kan maar best niet dadelijk ingaan op een verzoek van uw werkgever/opdrachtgever. Inderdaad kan hij niet zo vanzelfsprekend wijzingen aanbrengen aan eerder gemaakte afspraken. Best contacteert u dan ook de juridische dienst van de BFH om uit te maken of u al dan niet moet ingaan op een instructie van uw werkgever, samen te oordelen of het eventueel wenselijk is en onder welke voorwaarden, toekomstgericht in te schatten wat de negatieve gevolgen kunnen zijn van uw keuze.
Als de werkgever aandringt op het onderschrijven van een document, dan heeft hij er wellicht belang bij. Of het in uw voordeel is, is nog maar de vraag.
Waarom zou u een uitbreiding van uw geografische sector aanvaarden tegen dezelfde loonvoorwaarden terwijl uw werkgever het loon van een extra medewerker uitspaart?
Over uw loon zou altijd moeten onderhandeld kunnen worden. Bonusvoorwaarden eenzijdig opgelegd krijgen, is dus in se onaanvaardbaar.
Zelfs als een nieuwe functie u interesseert, moet u goed nagaan welke voor- en nadelen hieraan verbonden zijn.
Klanten afgeven, moet u niet doen en al zeker niet wanneer u ook op commissie werkt.
Als u geen prospectie meer doet, dan kan u niet meer gekwalificeerd worden als handelsvertegenwoordiger. Het zou dan ook spijtig zijn dat u een jaar later wordt ontslagen en u geen aanspraak meer kan maken op een uitwinningsvergoeding voor de door u nieuw aangebrachte klanten tijdens de periode dat u wel werkzaam was als handelsvertegenwoordiger.