Een verkoper staat tussen zijn werkgever en de klanten en moet de balans in evenwicht houden. Hij probeert uiteraard zoveel mogelijk klanten te winnen voor de producten die hij verkoopt, maar hij weet ook dat als hij geen rekening houdt met de belangen van de klant, deze kan afhaken. Het is dus de bedoeling om een langdurige vertrouwensrelatie op te bouwen en te behouden.
Volgens motivatiepsychologen zijn er drie factoren die mensen motiveren om het beste van zichzelf te geven in het kader van een tewerkstelling: autonomie, deskundigheid en sociale verbondenheid.
Daartegenover zijn dus teveel controle, gebrek aan medewerking van anderen binnen de firma en soms zelfs ronduit tegenwerking behoorlijke stressfactoren.
Het spreekt voor zich dat een verkoper die constant gemonitord wordt en achter de veren wordt gezeten, nog bezwaarlijk goed kan functioneren.
Dikwijls wordt van de verkoper verwacht dat hij een ontzaglijk aanpassingsvermogen heeft. Flexibiliteit kan echter ook een stressfactor zijn en dan vooral wanneer de werknemer een emotioneel belastende job uitoefent zoals die van handelsvertegenwoordiger.
Ook wanneer de relatie met de leidinggevende niet goed is, wordt de tewerkstelling als meer stressvol ervaren.
Tenslotte is er nog de onzekerheid i.v.m. het loon. Met een commissiepercentage beseft de verkoper te allen tijde dat hij weliswaar hard aan het werken is, maar dat daar ook meer loon tegenover staat. Dat kan niet meer gezegd worden van bepaalde al te vrijblijvende en bijgevolg bijzonder demotiverende bonussystemen die nu worden gehanteerd door vele werkgevers.
Het blijft dus uitkijken naar opportuniteiten, maar ook voldoende opkomen voor eigen rechten. Voor het zoveelste jaar op rij wordt de handelsvertegenwoordiging als een knelpuntberoep gekwalificeerd, niet omdat er te weinig kandidaat-verkopers zouden zijn, wel omdat de werkgevers op zoek zijn naar de witte raaf.
Als u diegene bent die wordt aangeworven, dan mag u ervan uitgaan dat u het waard bent. Zorg er dan ook voor dat met uw rechten geen loopje wordt genomen van bij het aangaan van de samenwerking, door alles wat afgesproken werd glashelder in uw contract te zetten.
Nog beter. Laat het ontwerp van arbeidsovereenkomst nalezen door een jurist. Uw werkgever laat zich bijstaan door zijn sociaal secretariaat en/of advocaat. Waarom zou u geen juridisch advies inwinnen?